Johs. Schmidt
- Ferenc Puskas blev hans skæbne!

Johannes Schmidt, født den 18. juli 1923. Død den 29. november 2004. Efter at have spillet ungdomsfodbold i Esbjerg fB debuterede den 19-årig Johannes på 1. holdet i 1942. Det var under besættelsestiden, og fodboldturneringerne under 2. verdenskrig var vanskeliggjort af de trafikale forhold samt mangel på benzin. Danmarksturneringen var inddelt i tre ligeværdige kredse på tværs af landet, hvor jyder og fynboer kæmpede i kreds 1 om 2 slutspilspladser, sjællændere og øvrige øboere om 2 pladser i kreds 2 - mens københavnerne havde sat sig på fire pladser i kreds 3. Johannes Schmidt var en gennemsolid centerhalf, der også kunne benyttes på andre pladser i forsvaret, og han nåede efter den tids norm at spille et pænt stort antal klubkampe for Esbjerg fB, inden han sluttede som 33-årig.

 

Inden da nåede Johannes Schmidt også at blive A-landsholdsspiller. Johannes debuterede i den meget vanskelige hjemmelandskamp i Idrætsparken den 15. maj 1955, hvor Danmark skulle møde et af datidens store hold, Ungarn. Det var en venskabskamp, men ungarerne var nu ikke særlig venlige over for det danske hold, idet Ungarn vandt med tenniscifrene 6-0. Johannes havde afløst AGF´s John Amdisen, og den knap 32-årige debutant fra Esbjerg skulle som højre back spille over for den ungarske venstre angrebsside, med et par meget giftige herrer ved navn Ferenc Puskas og Nandor Hidegkuti - hvilken opgave! Onde tunger påstod da også efter kampen, at Puskas fintede Johannes helt ud af Idrætsparken - så han måtte betale entré for at komme ind igen. Det er nu nok bare en skrøne, men Johannes Schmidt opnåede kun denne ene landskamp, hvor for øvrigt også Jens Peder Hansen var med.